הבלוג ככלי לפיתוח אורייני

הבלוג ככלי לפיתוח אורייני- הבלוג הוא יומן מקוון , הנתון בעמוד אינטרנטי, שבו יוצר היומן ( הבלוגר) מפרסם רשימות קצרות המתעדכנות בקביעות. בבלוג מתועדים חיי היום יום של הבלוגר לצד מחשבות ושיקולים מקצועיים או אישיים. יתרונות הבלוג על המדיה הכתובה שאינה דיגטלית הוא בנימה האישית שאינה נבלמת בעריכה וליטוש מכוונים, ובעיקר ביכולת ההפצה ההמונית. שני יתרונות אלו מחייבים התעדכנות אינטנסיבית של הבלוג, כשהוא מביא איתו ערך מוסף לקורא. בעוד הצאט/פורום נשענים על השתתפות פעילה של הקהל והם רבים הפונים אל רבים הבלוג הוא יחיד אל רבים ואינו מסתמך על התגובות. בלוג חינוכי הוא בלוג שמטרתו להעביר מידע פדגוגי תוך הצגת תכנים חינוכיים ולימודיים. בתחילת הבלוג יובא רקע לנושא ובסופו תובא פעילות מסכמת. מטרת הבלוג היא למידה חוויתית של הנושא תוך העשרה ולמידת מידע חדש.המורה, הכותב את תכני הבלוג, יכול באמצעות תגובות התלמידים להתאים את התכנים לרמה הנלמדת ולהגיב לתוצרים במשוב מיידי.
ישנם ארבעה שימושים עיקריים לבלוגים במערכת החינוך: בלוג מורה- מעין אתר שבו המורה מכניס רשימת קישורים ללמידה ומעביר מסרים לתלמידים, בלוג תלמיד- שבו התלמיד יכול לחלוק את התקדמותו בנושאים לימודיים, בלוג כיתה שבו תלמידי הכיתה משתפים פעולה בלמידת נושא וישנו בלוג מנהל או בלוג מפקח. למעשה תלמידים הלומדים בסביבה שיתופית מבוססת בלוגים מסוגלים ללמד תלמידים אחרים בכיתה ולהגיע, תוך העצמה, להשגים. התלמידים מגבירים את סקרנותם והתעניינותם בנושאי הלימוד, לחזק את אמונתם בעצם ולפתח תפיסה חיובית ” כאני לומד“. ישנם שלושה שלבים להדרכת תלמידים לכתיבת בלוגים: בשלב הראשון יש להסביר לתלמיד כללי התנהגות באינטרט תוך הדגשת כללי בטחות ואתיקה, בשלב השני יש ללמד עקרונות עבודת צוות כי היא חלק מהותי ביצירת הבלוג הכיתתי ובשלב השלישי כדאי ללמד את התלמידים כיצד לזהות את תחום העניים בו הם מבקשים לעסוק וכיצד להתמקד בנושא מועדף.
לצורך הדוגמא הנושא של למידה בסביבת בלוגים התפתח מאוד בקרב מורי האנגלית, מורים לאנגלית שהשתתפו בכך הביאו לשיפור ניכר ביכולת הלשונית של תלמידיהם, תוך אפשור יצירת שיתופי פעולה בינלאומיים בין כיתות לאנגלית ברחבי העולם, תוך שעצם החשיפה לתלמידים אחרים מעודדת מוטיבציה בתהליך הלמידה. על מנת לעודד את העבודה בבלוג הוקמו לאחרונה אתרים חינוכיים ייעודים למורים לאנגלית המציעים כלי תוכנה ידידותיים וגמישים לכתיבה באינטרנט, פותח אתר בינלאומי שמטרתו לסייע ליצור שיתופי פעולה בינלאומיים תוך משובים בין הכותבים. התלמידים יכולים באמצעות האתר לחשוף את הבלוגים האוטנטיים שלהם שנכתבו באנגלית ולקרוא בלוגים מעניינים אחרים של תלמידים.
למאמר המלא:
http://www.orianit.edu-negev.gov.il/hashoady/cp/homepage%5CregFiles%5C%D7%9E

אין תגובות: