מסביבון ל“עופרת יצוקה“

גם היום, השגרה השברירית מאיימת להפוך תוך רגעים ספורים ל“שגרת חירום” המחייבת הישארות בבתים. ימי עופרת יצוקה, חברו לימי חופשת החנוכה וזימנו לנו בעל-כורחנו, את הצורך בלמידה מרחוק, המאפשרת קשר תדיר בין צוותי ההוראה לתלמידים.
מהי למידה מרחוק? למידה מרחוק היא טכנולוגיה מתקדמת לדרכי הוראה בלתי שגרתיים. הלמידה מרחוק מציעה לימוד עצמי מודרך באמצעות מחשב, בעזרת מורה שאיננו נוכח בכיתה ותקשורת אינטרנט. בלימוד זה משוחרר הלומד מכבלי המקום והזמן: הלימוד נעשה בביתו של הלומד, בזמנו החופשי, בקצב המתאים לו, כאשר חומר הלימודים ניתן באמצעות האינטרנט או על גבי תקליטור, ואין צורך להתרוצץ בספריות ולאסוף תקצירים. מורה קורא את עבודות התלמיד ומנחה אותו; אתר אינטרנט מלווה את הקורס וקבוצת דיון מסייעת לליבון נושאים בין הלומדים.
בעת חירום, ניכר הצורך הממשי בשילוב למידה מרחוק במערך הבית ספרי. כבר בימים הראשונים , מרכז פסג"ה לקח על עצמו להוביל את כל תהליך הלמידה: הדרכת צוותי מורים בתוכנת ה"טריידנט", ליווי ותמיכה לבתי הספר. ביתה של מנהלת הפסג"ה, ליביה מרמלשטיין, תיפקד בימי הלחימה כ"חמ"ל": מורים באו ויצאו כדי לרכוש ידע ולהתנסות בתוכנת הטריידנט, שנועדה ללמידה מרחוק ואפשרה קשר ישיר ורציף בין התלמידים היושבים בביתם לבין המורים. קשר זה איפשר עדכונים והתקדמות לימודית אך חשיבותו בקשר תמידי בין המורים לתלמידים ואיפשר למורים לאתר תלמידים במצבי לחץ וחרדה עמוקה ולסייע להם מיידית.
כמו כן האתרים הבית ספריים שימשו ערוץ תקשורת ולמידה דרכו הילדים התעדכנו בתכנים לימודיים (שימות לימודיות במקצועות שונים) ובהודעות שונות, תוך שיח על רגשות ודרכי התמודדות.
כל מדריך פסג"ה לקח על עצמו אחריות על מספר בתי ספר ליווה ותמך באופן פרטני ורציף בפעילות האתר תוך מתן מענה מיידי לצוות המורים.
גם לגיל הרך ניתן מענה ולשימושן של כל גננות אשקלון נפתח ערוץ תקשורת, בו יכלו הגננות לנהל שיח ביניהן ולהחליף ידע ומידע, תוך הבעת תמיכה בין הגננות עצמן והעברת תכנים שונים ללמידת עמיתים.
בימים אלו אנו עובדים על גיבוש נהלי עבודה לשעת חירום, תוך הסקת מסקנות מתפקוד המרכז בימי הלחימה, וזאת בכדי שנוכל ללמוד ולשפר את המענה בימי חירום, ולוואי שלא נזדקק עוד לכך.

אין תגובות: