דבר המנהלת (פברואר 09)

לכל תחום בחיינו חודר כיום האינטרנט ויחד איתו אנו שומעים את המושג -e-learning - למידה מרחוק.
אז מהי למידה מרחוק ומה תרומתה ללומדים ולמלמדים? הלמידה מרחוק מתקיימת בסביבות למידה באינטרנט, באמצעות שיטות לימוד, הנבדלות מהשיטה המסורתית הפרונטאלית, הנהוגה פנים אל פנים. הלמידה מרחוק מחייבת את הלומד לקחת אחריות רבה יותר על הלמידה ועל בניית הידע באופן עצמי. עליו להיות בעל משמעת עצמית ומחויבות אישית להצלחה בלמידה. עליו לשלוט בקצב הלמידה, על השגת חומרי הלמידה, על ביצוע המטלות ועל ההתקשרות עם עמיתיו ועם המורה.
רשת האינטרנט ובתוכה דור מתקדם של יישומי תוכנה, הפכו כלי משמעותי ונגיש ללמידה איכותית, המאפשרת דרכי גישה למגוון מקורות חקר ומידע, לשיטות ולגישות פדגוגיות, וכן מאפשרת שיתוף פעולה בין תלמידים לתלמידים, בין מרצים, כמו גם הדרכה והנחיה מודרכת מרחוק.
גבי סלומון (1998) במאמרו: "החינוך הגבוה לאן?" כותב: " לפתע פתאום ניתן ללמוד כמעט כל דבר מכל מקום ובלבד שיהיו לאדם מחשב ביתי, מודם, קו טלפון... כל שעל התלמיד לעשות הוא להתחבר למקור המידע המבוקש ולהתחיל ללמוד".
מערכת החינוך באשקלון התנסתה בלמידה מרחוק במלחמת
" עופרת יצוקה", חייבים לאמץ דרך למידה זו לא רק בעת מלחמה.
הרבה שאלות עולות ע"י אנשי חינוך בכל הקשור ללמידה "אחרת" לא קונבנציונאלית: מהו מקומו ותפקידו של המורה בסביבה מתוקשבת? מה קורה לחומרי הלמידה בסביבה זו? מהם כישורי הלמידה המתפתחים ו/או המועצמים אצל הלומד בסביבה מתוקשבת? מהי למידה מרחוק? כיצד לומדים ומלמדים בה? מה תפקידו של מנהל בית הספר בתהליך? כיצד כותבים תלב“ס וקובעים קדימויות בתחום? ומה ייחודי לתהליכי כתיבה משולבת טכנולוגיה?
במידעון זה נפתח צוהר ללמידה האחרת וננסה לענות על חלק מהשאלות.
מקווים שהנושא יתפוס תאוצה, במידעונים הבאים נרחיב.
הינכם מוזמנים לשלוח אלינו שאלות, תהיות, הצעות והתנסויות שחוויתם בסביבה החדשה.

אין תגובות: