מרחיבים אופקים- מדידקטיקה של הוראה לדידקטיקה של חונכות

החונכות היא שיטה עתיקה של הוראה פרטנית או בקבוצה הקטנה. על החונך להיות בעל ידע בתחום התוכן, אך ליעילות מרבית עליו לשלב אמפתיה, יושר אישי והומור בתהליך החניכה. החונכות כוללת מפגשי למידה בצמדים:חונך וחניך, בפרקי זמן מוגדרים. מטרות החונכות הן: 1. לספק חומרי למידה עצמית ולפנות את התלמיד למקורות מידע מתאימים 2. הדרכת התלמיד להשיג את מטרות הלמידה על ידי איתגור, עידוד ומתן משוב מעצב במטרה להופכו ללומד עצמאי שאינו זקוק עוד לחונך. 3. הערכה מסכמת- האם התלמיד השיג את מטרות הלמידה.

כדי שתהליך החונכות יהיה מיטבי, עליו לכלול מספר רכיבים :1. קשר אישי בין החניך לחונך 2. מחויבות של החונך לקידום החניך
3. משוב מעצב מיידי שניתן לחניך על ידי החונך תוך התאמה מירבית ותמידית של ההנחיה לחניך. 4. מטרתה של תוכנית החונכות צריכה להיות ברורה ומוגדרת 5. מפגשים מטרימים בין החונך לחניך, תוך הפקת לקחים שמטרתם לעצב תוכנית הדרכה אישית 6. ביצוע הערכה מתמדת כדי להבטיח את תרומתם של המפגשים 7. נתינת הזדמנויות למידה בסיסיות ואפשור ליוזמות וביטוי יצירתיות אישיים.

רשימת מקורות נוספים-

אתר משרד החינוך :www.education.gov.il

וידיסלבסקי מ, אופק חדש לבית הספר-תלקיט למנהלים, משרד החינוך,תשס“ח

סרג‘ובאני ת,ג, ניהול בית ספר היבטים עיונים ומעשיים, ת“א האוניברסטה הפתוחה,2002.

שרן ש,שחר ח ולוין ת, בית הספר החדשני ארגון והוראה, ת“א,1998.

אין תגובות: