תוכנה ללמידה מרחוק

סיכום המפגש היום עם מאיר ברק, שהציג תוכנה ללמידה מרחוק

היום, 31.12, בשעה 15:00, יתקיים מפגש וירטואלי ראשון ללמידה מרחוק באמצעות התוכנה שהעמיד לרשותנו מאיר ברק.

הנכם מוזמנים להיכנס לכתובת :
www.ash1.tradenet.ivocalize.net


יופיע מסך ובו תתבקשו למלא פרטים:
בשם המשתמש רשמו שם ושם משפחה עם רווח ביניהם בעברית

בסיסמא רשמו: school

להזכירכם, מחר יתקיימו מפגשי למידה וירטואליים אודות התוכנה למורים בשעות: 12, 14, 18:30.
צאו קשר עם המורים ויידעו אותם בדבר מועדי המפגשים מחר.

בהצלחה

ליביה ומיכל
פסג"ה אשקלון

מרחיבים אופקים- מדידקטיקה של הוראה לדידקטיקה של חונכות

החונכות היא שיטה עתיקה של הוראה פרטנית או בקבוצה הקטנה. על החונך להיות בעל ידע בתחום התוכן, אך ליעילות מרבית עליו לשלב אמפתיה, יושר אישי והומור בתהליך החניכה. החונכות כוללת מפגשי למידה בצמדים:חונך וחניך, בפרקי זמן מוגדרים. מטרות החונכות הן: 1. לספק חומרי למידה עצמית ולפנות את התלמיד למקורות מידע מתאימים 2. הדרכת התלמיד להשיג את מטרות הלמידה על ידי איתגור, עידוד ומתן משוב מעצב במטרה להופכו ללומד עצמאי שאינו זקוק עוד לחונך. 3. הערכה מסכמת- האם התלמיד השיג את מטרות הלמידה.

כדי שתהליך החונכות יהיה מיטבי, עליו לכלול מספר רכיבים :1. קשר אישי בין החניך לחונך 2. מחויבות של החונך לקידום החניך
3. משוב מעצב מיידי שניתן לחניך על ידי החונך תוך התאמה מירבית ותמידית של ההנחיה לחניך. 4. מטרתה של תוכנית החונכות צריכה להיות ברורה ומוגדרת 5. מפגשים מטרימים בין החונך לחניך, תוך הפקת לקחים שמטרתם לעצב תוכנית הדרכה אישית 6. ביצוע הערכה מתמדת כדי להבטיח את תרומתם של המפגשים 7. נתינת הזדמנויות למידה בסיסיות ואפשור ליוזמות וביטוי יצירתיות אישיים.

רשימת מקורות נוספים-

אתר משרד החינוך :www.education.gov.il

וידיסלבסקי מ, אופק חדש לבית הספר-תלקיט למנהלים, משרד החינוך,תשס“ח

סרג‘ובאני ת,ג, ניהול בית ספר היבטים עיונים ומעשיים, ת“א האוניברסטה הפתוחה,2002.

שרן ש,שחר ח ולוין ת, בית הספר החדשני ארגון והוראה, ת“א,1998.

מנהלים רואים את האופק

הפעולות שמנהלים יכולים לבצע לקידום המקצועיות בבית הספר:
א. טיפוח חזון משותף למקצוענות בקרב עובדי בית הספר על ידי שיתוף כל חברי הצוות בגיבוש החזון, מתן דוגמא אישית של המנהל תוך ביטויים מעשיים למימוש החזון.

ב- חיזוק הידע המקצועי של המורים ועדכונו התדיר על ידי קריאת ספרות מחקרית ועידוד הצוות להשליך מידע זה על העשייה החינוכית בבית הספר, לצד קיום קשר עם גורמים אקדמיים ופיתוח מסגרות לחילופי ידע בין בעלי הידע העיוני לידע הפדגוגי מעשי.

ג- חיזוק האוטונומיה באמצעות יסוד של עבודת צוות: עידוד עמיתים לצפות בשיעורים שתוכננו יחד ודיון ביישום וסיוע הדדי בין חברי הצוות, אלו לצד הפעלת מסגרות להוראה בצמדים וצוותי למידה.


ד- קידום שינויים וחידושים לאור הידע המתפתח על ידי עידוד יוזמות יצירתיות ומחקרי פעולה.


ה- גיבוש כללי אתיקה לעבודה בצוות ועמידה בהם.

הדרך אל האופק עוברת בפסג“ה....

הדרך אל האופק עוברת בפסג“ה....תפקידיה של הפסג“ה במתווה אופק חדש

הכנסת מתווה אופק אל בתי הספר תוך הדגשה על הכשרות חדשות הנדרשות מהמורה, מחייבת את הפסג“ה כמרכז להכשרת מורים, להתעדכן לאלתר ולאפשר למורים בשאחריותה לזכות בהכשרות ההולמות את המתווה החדש. עשייה זו כרוכה במספר שלבים:

ההערכות המוקדמת:

הערכות מול מפקחי ומנהלי מרכזי פסג"ה- בניית תוכנית עבודה מחוזית ליישום מתווה המדיניות, עריכה של תוכנית קורסים להפעלה במרכז הפסג"ה בהתאם למיפוי,הערכות להפעלה של תוכניות לפיתוח מקצועי – סילבוסים, שיבוץ מורי מורים, שיבוץ עובדי-ההוראה לקורסים.

כל אלו לצד הכשרה ופיתוח של מורי מורים: בניה של ימי הכרות וחשיפה (10 ימים בשנה"ל תשס"ט) – בפריסה ארצית, הערכות לפתיחת קורס בשיתוף מכון מופ"ת להכשרה של מורי מורים מהמכללות וממרכזי הפסגה, יצירת מאגר של תחומים בהם נדרשת הכשרה של מורי מורים חדשים – כולל הערכות לפתיחת תהליכי הפיתוח.

תכנון ההשתלמויות: בנייה של תוכנית עבודה מחוזית למיפוי צרכי הפיתוח המקצועי בבתיה"ס החדשים שנכנסו ל"אופק חדש" (כולל בחינה חוזרת – השלמה ותיקון של שלב א' במיפוי של בתיה"ס על ידי מרכזי הפסג"ה). עבודה מול צוותי המיישמים – בבתי הספר, הכנת תכנית עבודה מחוזית לפיתוח המקצועי במחוז, בהתאם לתכניות הפסג"ה.,הערכות מול מרכזי פסג"ה לרישום ופתיחה של תוכניות הקורסים לתשס"ט וליווי ומעקב אחר הפעלת התכניות במרכזי הפסג"ה.
פתיחת השתלמויות: הנחיה של המנהלים לביצוע המיפוי ולהבנת עקרונות המתווה להתפתחות מקצועית (בחינת מקצוע הלימוד אותו מלמד עו"ה, התפקיד המרכזי שבו עוסק עו"ה, שלב ההתפתחות בו נמצא עובד ההוראה ברצף הקריירה שלו, תחומי ההתפתחות (תחום הדעת, תחום דידקטי-חינוכי, תחום ניהולי-ארגוני), בחינת הערכות להכנת מערך תוכניות הפיתוח המקצועי במרחב הגיאוגרפי של מרכז הפסג"ה.הערכות לפתיחת הקורסים – כולל תכנים, לו"ז, שיבוץ מורי מורים, והרשמה של עו"ה.

ניהול השתלמויות: לאחר מיפוי צרכים של כלל צוותי ההוראה בבתי הספר ובתיאום עם מנהלי בתי הספר, כל ההשתלמויות לבתי הספר היסודיים מתנהלות במתווה אופק, תוך ניסיון לתת מענה מלא לצרכי כלל המורים: ההשתלמויות מתנהלות בתחומי הליבה ( מתמטיקה, אנגלית, חינוך לשוני למורי א-ב , חינוך לשוני למורי ג-ו), אומנות, חינוך חברתי, תקשוב וזהירות דרכים לצד השתלמות מחשב לכל מורה ( נווה דקלים, הראל,ארלוזורוב, סיני,ממ“ד ברנע) השתלמויות מקצועיות (יועצות) והשתלמויות בית ספריות (כוכב הצפון, ניצני קטיף) והשתלמויות בחינוך המיוחד ( אוטיזם, סנגור עצמי, חשיבות המחול).

השתלמיות למורי על יסודי: נערכות בתחומי אנגלית, הסטוריה , מתמטיקה ,אזרחות והשתלמות למוררי אומ“ץ.

השתלמות לגני ילדים: בתחומי תקשוב, מוזיקה, חינוך גופני ומדעים-איכות סביבה.

הרישום לכלל ההשתלמויות היה מוקדם, ומרבית ההשתלמויות נסגרו בתפוסה מלאה עוד בתקופת ההרשמה.
לפרטים על השתלמויות שתאריך פתיחתן מאוחר וניתן להירשם אליהן , ניתן לפנות למזכירות הפסג“ה.

דבר המערכת

המהלך הרפורמי של הצטרפו ת שבעה בתי ספר נוספים בעיר תוכנית ”אופק חדש“ הוליד לצד התקווה ורוחות השינוי, גם שאלות רבות לגבי התנהלותו בפועל- שעות פרטניות, תפקידי מנהל, שכר המורה ועוד. בגיליון זה אנו מנסים להשיב על שאלות עיקריות לצד אינפורמציה מרחיבה על תפקיד הפסג“ה, מנהלי ביה“ס, ומהות שעות חונכות פרטניות.

אין ספק כי תהליך זה , כמו כל תהליך שתכליתו לשנות ולחדש, כרוך בפחדים ובקשיים . ואני נוטה לדמותו לרכיבה על אופניים: הפתיחה כואבת ומכאיבה ומחייבת נפילות אך ברגע שהתהליך נרכש תחושת העצמאות והרווח עצומים , ”תמיד יהיו בדרכך מדרונים חלקים ועליות וירידות ומהמורות, תמיד יעמדו בפניך דרכים קשות וצעדים ענקיים ובורות- אך הנוף שתראי מראש הגבעה והתחושה של הרוח בשערך והחופש להגיע לאן שאת רוצה והידיעה שאת יכולה בעצמך הם וודאי שווים כמה מכות קטנות ופצע אחד או שניים...“

הגיליון יוצא לקראת חג החנוכה, זה הזמן להתחבר לאור הפיזי המחמם את החורף, לאור המטפורי של הגאולה האישית ולבקש על הנס הפרטי שלנו.

בברכת חג אורים שמח

ד“ר נאוה גלעד לביא.

אל קו האופק החדש

אופק חדש-השנה הצטרפו עוד שבעה בתי ספר בעיר (סה“כ בעיר 17 בתי ספר בתוכנית) לתוכנית ”אופק חדש“, שתכליתה שיפור מעמדו ואיכותו של עו“ה באמצעות תהליך פיתוח מקצועי מובנה ושיטתי שיוביל למיצוי איכויות אישיות ופדגוגיות על רצף הקריירה. מתווה מדניות התוכנית מתייחס לשלבי ההתפתחות המקצועית של עובדי ההוראה, לתכנים הנדרשים בכל שלב בהלימה לתפקידים אותם מבצע עו“ה לאורך הקריירה המקצועית. תוכנית פיתוח מקצועי תבנה בראיה רב שנתית בדגש על אופק תעסוקתי, ותתאים לנתוני הכשרה, הערכה על תפקודו, הגדרת צרכיו והלימה לתפקידו. תהליך הפיתוח המקצועי ימסד את מסלולי הקידום של עו“ה בדגש על צרכי הפרט, צרכי המוסד החינוכי ומדיניות משרד החינוך.

תהליך זה כולו , מטבע ראשיתו, מלווה בתהליכי קליטה ושאלות רבות של כל הצדדים הנוגעים בו. מתוך ערנות לשאלות המגיעות אלינו אנו מבקשים למקד את הגיליון כולו בסימן אופק חדש ומתוך כך לנסות ולהשיב על השאלות העיקריות שעלו לפיתחנו.

התפתחות מקצועית של עו"ה ב"אופק חדש" – השתלמויות

האם לימודי השבתון נחשבים לצורך צבירת שעות השתלמות לקידום בדרגה?

במסגרת השבתון, עו"ה נדרש ללמוד 16 יחידות לימוד, מהן 12 חובה ו-4 רשות. מתוך יחידות החובה, יהיה אפשר ללמוד 6 יחידות (50%) במסגרת קורסים מתוך מאגר הנושאים ע“פי מתווה אופק חדש, המאושר ע"י משרד החינוך. בצורה זו, עו"ה יוכל לצבור בתוך שנת השבתון 180 שעות השתלמות השוות ל-3 שנות השתלמות. לימודים אלו ייצברו לו לצורך הקידום בדרגה. (משמע, יוכל להיות פטור מהשתלמויות במהלך השנתיים שלאחר השבתון). את הדרגה יקבל עם תום תקופת הפז"ם הנדרש.

כיצד תשפיע ההשתתפות בהשתלמויות המיועדות למצטרפי אופק חדש על שכרם?

עו"ה שישתתף בכל שנה בהשתלמות בהיקף 60 שעות מתוך מתווה ההשתלמויות המיועדות למורי אופק חדש, ישפר שכרו באופן משמעותי. בכל מעבר מדרגה לדרגה ישפר שכרו ב-7.5%. תוספת השכר היא פנסיונית ואיננה תלויה במילוי תפקיד זה או אחר בביה"ס.

במסגרת שעות השהיה, מתקיימת בבית הספר השתלמות מוסדית. האם היא נחשבת לצבירת 60 שעות ההשתלמות?

לא. צבירת 60 השעות לצורך קידום בדרגה תתאפשר רק במסגרת השתלמויות שיתקיימו בהתאם למתווה שיקבע ע"י משה"ח במרכזי הפסג"ה השונים.

דבר המנהלת חנוכה 2008

זהו הגיליון השני שלנו לשנה זו, לקראת חג החנוכה.

השנה , בנוסף ל“חבלי הלידה“ של כל שנת לימודים, נוספו שבעה בתי ספר בעיר לתוכנית אופק חדש. תהליך זה הביא עימו לא מעט קשיים ולבטים בבתי הספר עצמם וגם לנו במרכז פסג“ה, שבו אנו אמונים על הכשרות המורים.

נדרשנו להתאים את תוכנית ההשתלמות, עוד משלב מיפוי הצרכים ובניית תוכניות הלימוד למתווה החדש, תוך הקפדה על התאמה מלאה למתווה אופק הן בתכנים והן בפרטים הטכניים של שעות השתלמות לגמול ( מעבר ל30 ו60 שעות , במקום 28 ו56 השעות המקובלות עד כה).

עשינו את המירב בכדי לענות על צרכי משרד החינוך, צרכי מנהלי בית הספר וצרכי המורים ובכך ליצור מערך השתלמויות שלם ומיטבי. בכך אנו מיישמים את חלקנו ברפורמה , ואנו שולחים מכאן ברכת הצלחה לכל העוסקים במלאכה.

אנו עומדים בפתחו של חג החנוכה, המביא אימו את סמלי האור ,האש והגבורה, ואאחל לכולנו הרבה אור תקווה וניסים קטנים בחיי היום יום :

נביטה באש ונידום. יהיה כל מראה לה הדום. צעיר הוא יופיה הנורא, כבעת הברא מאורה. הנה היא פרש מעופף, הנה היא כנר ומתופף, הנה היא חתול חמקמק, הנה היא יום שוק ופונדק, הנה היא זהב ושודד, הנה היא נזיר מתבודד, הנה היא מרכב בדרכים, הנה היא מלחמת אחים..” (אלתרמן)
בברכת חנוכה שמח

ליביה מרמלשטיין,

מנהלת מרכז פסג“ה ניסויי אשקלון

דף בית הספר בפורטל בשליטתכם!!!

שלום לכולם!
במסגרת השימוש ביישומי WEB 2.0 אנו שמחים להודיע שמהיום עדכונו הדינאמי של הדף המייצג של בית הספר/המוסד שלכם, המופיע בפורטל החדשנות החינוכית של אשקלון, בשליטתכם!!!
מה זה אומר??
תוכן הדף המופיע באתר בנוי על מסמך google docs (מסמך וורד שיתופי שמאוחסן באינטרנט). כל שינוי שתעשו בדף יופיע מיידית באתר.
אם עדיין אין לכם דף מייצג בפורטל החדשנות העירוני??
שלחו לנו הודעה שברצונכם להופיע באתר (מבעל חשבון GMAIL).
נכין לכם דף בסיסי ולאחר קבלת שיתוף בעריכה תוכלו להכין את הדף שלכם.
מה עליכם לעשות??
עליכם רק לשלוח לנו כתובת דוא"ל (חייב להיות GMAIL) של מי שינהל את הדף בבית הספר/ במוסד.אותו בעל חשבון GMAIL שפרטיו ישלחו אלינו יקבל הזמנה להיות שותף עריכה במסמך.לשאלות נוספות והדרכה על אפשרויות שימוש בדף דוקס של גוגל ניתן לפנות בדוא"ל morimvareshet@gmail.com