חדשות הפסג“ה

מנסים... מתוך העשייה הניסויית-

הרעיון הניסויי בתשתית העשייה הוא יצירת תרבות תקשוב אקולוגית עירונית- עובדי ההוראה הם סוכני השינוי. מתוך כך, החדשנות שבניסוי מתבטאת בהקניית כישורים לשימוש חכם בטכנולוגיה לשם "השבחה " שיטתית של עובדי הוראה (השתלמויות המכשירות מובילי צוות בתקשוב בגנים ובביה"ס), וכן שאיפה למעורבותו של מרכז פסג"ה במהלך עירוני אסטרטגי כולל מתוך המודל של "כיכר תקשוב עירונית" ומתן מענה דיפרנציאלי ורלוונטי לאוכלוסיות ולמצבים משתנים ע"י טכנולוגיות מקוונות (למידה מרחוק בהתאם לנושאים ושכבות גיל). למעשה, מטרת הניסוי היא התוויית דרכים וכלים להובלת שינוי שיגרום לקהילה להשתמש באופן חכם בטכנולוגיות למידה תוך הבנת הצורך וההכרח בשינוי .
עוד תראה כמה טוב יהיה בשנה הבאה...קפיצת מדרגה
גנים ובתי ספר: בשנה השלישית בניסוי שמנו לנו ליעד את העמקת הישגי השנתיים הקודמות. אנו מבקשים להעמיק את העשייה בגנים ובבתי הספר השותפים לניסוי על ידי המשך ליווי צוות המורים והגננות בהוראת טכנולוגיות חדשות ,ליוו צוותי התקשוב שהקמנו והמשך השתלמויות תקשוב, במרכז פסג“ה, כל אלו לצד פריסה חדשה וצירוף גנים ובתי ספר חדשים לניסוי.
תכנית לפיתוח הפורטל בהמשך: מאגרים לימודיים משותפים לבתיה"ס בעיר, בנק של שאלות לבחינות ,מאגר ספרות מקצועית, רישות משתמשים: המורים הרשות, התלמידים, ההורים, השתלמות למורים לניצול מיטבי של משאבי הפורטל.
הרחבת שיתופי פעולה: הידוק הקשר עם המערכות המשיקות וגיוס מערכות נוספות.
יריד תקשוב: בהמשך למסורת שפיתחנו, אנו נערכים לקיומו של יריד תקשוב השנתי זו השנה השלישית, במאי 09. אנו נמהר ונוציא בהקדם קול קורא ובו פרטים לבתי הספר על היריד השנתי, יריד המהווה במה להדגמת העשייה התקשובית בבתי הספר על ידי מיצגים שונים ומאפשר במה להחלפת מידע וידע טכנולוגיים. פרטים בהמשך...
מגדל תצפית: כמדי שנה, אנו נערכים גם השנה לערוך שלושה מפגשים בהם יועברו הרצאות אורח של מומחים מתחום התקשוב, זוהי הזדמנות פז להתעדכן בחדשנות וחידושי טכנולוגיה-
נמשיך לעדכן....

דבר המנהלת

אנו עומדים בראשיתה של שנה חדשה, שנה עברית חדשה, שנת לימודים חדשה ובהזדמנות זו אני מבקשת לאחל לכולם שנה טובה, שנת הצלחה ובריאות, שנת למידה ועשייה פורייה..
שנה זו היא שנתו השלישית של הניסוי, והזמן שעובר מביא איתו בטחון בעשייה אך גם התמודדויות חדשות הנולדות ”עם הגיל“ של הניסוי. אחת מההתמודדויות היא לשמור על הרוח הניסויית, על אש החדשנות ועל הרצון להכיר נתיבים חדשים, שהרי כל ניסוי תכליתו בחידוש, בהרפתקה מעניינת...
ד"ר סוס באחד מספריו מיטיב לסכם את תכלית ההרפתקנות, שהיא בעיני בסיס החיפוש אחר החדש...
"...אם בכלל לא תמצא אף רחוב שתאהב תעזוב את העיר וצא למרחב.
שם קורים הדברים, שתדע לך, למטיילים עם רגליים וראש כמו שלך.
כשיקרה הדבר אל תפחד, אל תזיע. תמשיך ותלך ותראה שתגיע.
תמריא לגבהים בנופים רחוקים, עם המעופפים מרקיעי השחקים.
אתה לא תישאר אחרון בשורה, תעבור את כולם בטיסה מהירה.
לאן שתעוף – תעוף טוב יותר. תגיע ראשון! תגיע מהר!..."
אני מקווה להמשיך ולהוביל אל מרחבים חדשים, אל הרפתקאות נוספות שבסופן נגיע כולנו את היעד בבטחה — ראשונים , וחכמים יותר בזכות הדרך שעברנו, ואתם- אנשי החינוך, מוזמנים כולכם להצטרף אל המסע...
בברכת חג שמח
ליביה מרמלשטיין
מנהלת מרכז פסג“ה ניסויי, אשקלון

דבר המערכת

רוח יך בירוק והילך על רחוק, וקרא בחוצות רוח, רוח! עוד תלך שמחתנו הלוך וצחוק ועלה צהלנו מרוח.
ודרכתי חושי כמו דרוך הקשת ושלחתים ושמעו לי בלי אור. החושים, החושים מלבישי המופשט וקורעי לבושיו של החומר...
וזכרנו כל אלה לטוב לא לרע, והרע לטובה נזכרנו. ודברנו לאמור: גם היה,גם קרה, גם עבר וחלף ואיננו...“.
( הטיול ברוח, אלתרמן).

גיליון זה כולו ברוח התחלות.
בראשיתה של השנה כולנו מלאים בתקוות, צפיות ותוכניות חדשות.
בשיאה של ההתחדשות זו כולנו נדרשים לעצור לבחון את העבר, וללמוד ממנו בראייה מפוקחת, להעריך היטב את ההווה ולקוות בלי הרף לעתיד משופר.
אני מאחלת לכולם שנת לימודים פורייה ומוצלחת. שנת הצלחה, שגשוג, נחת והרבה בריאות.

בברכת חג שמח
ד“ר נאוה גלעד לביא.


טיפ -טיפה...פינת עדכונים טכנולוגיים

העברת תהליכי העבודה לתוך הוויקי (wiki)
הוויקי יכול לשמש כזיכרון ארגוני קצר טווח (מעבר ליכולתו להיות פלטפורמת שימור ידע ארוכת טווח) מתקדם, דרכו האנשים מסוגלים לפתח דיונים טובים יותר, איכותיים יותר ומזוקקים יותר לאורך זמן.
הוויקי, כתשתית לקידום מטרות הארגון דרך קהילות ידע, תגרום לעובדים בארגונך להיות יותר יעילים, גם איכותית וגם כמותית, לאורך זמן.
יצירת קהילת ידע הגדרה לקהילת ידע: קבוצת אנשים עם מכנה משותף, שמקיימת דינאמיקה קבועה ביניהם, במהלכה היא מייצרת ידע ערכי לארגון.
המוטיבציה של הארגון ליצור קהילות ידע מורכבת מהדברים הבאים:
השיתופיות יוצרת השלמה למבנה הארגוני הפורמאלי וכך נוצרים רבדים נוספים של שיתופי פעולה פנים ארגוניים - סוג של מטריצה רב מימדית בה כל אינדיבידואל/צוות בארגון יכול לייצר שיתוף ידע עם אינדיבידואל/צוות אחר. שבירת חסמים ארגוניים טבעיים ויצירת סינרגיה, שיתוף ידע סמוי ע"י דינאמיקה בינאישית יצירת סביבה תומכת ביצירתיות וחדשנות
הפרויקט כדיון בהילוך איטי למעשה, אם ניקח פרויקט טיפוסי, נראה שהוא בעצם מקבץ של דיונים רבים, בין אנשים שונים. בכל פרויקט משתתף מעגל פנימי וקטן של אנשים, וככל שהפרויקט מתקדם, כך גדל המעגל. לאורך התקדמות הפרויקט, מעגל אנשים זה משתף ידע בינו ובין עצמו ומהווה קהילת ידע לרוב הנושאים המקצועיים בפרוייקט. שיתוף הידע יכול להתבצע ע"י העברת מיילים, ביצוע מפגשי פנים אל פנים, שיחות ועידה וכו'. גם המסמכים, המצגות ואבי הטיפוס שהעובדים מייצרים הם תוצר ישיר של אותם דיונים. אותם מסמכים, מצגות ואבי טיפוס הם התוצרים לאותו דיון ארוך, מורכב ומתמשך שמטרתו לאתר את המידע, לזקק אותו ולהביא אותו למצב שבו הוא מקדם את הפרויקט.
תן לוויקי לעשות בשבילך את עבודת הזיכרון אם כן, הערך האמיתי של הוויקי הוא לא להחליף את הדיונים, אלא לזכור אותם. לזכור אותם בצורה טובה הרבה יותר מאשר בראש, על נייר או במסמך. לזכור אותם בצורה כזאת שתהיה קלה לארגון ולשליפה (סימונים, לינקים, חיפוש) ושניתן יהיה לעשות בתוצרים שלהם שימוש (העתקה, הרחבה) עבור האנשים הרלוונטיים בזמנים הרלוונטיים. דיוני עבודה מלאים במידע ובהקשר של אותו מידע לפרויקט/ים. לפעמים ההחלטות המתבצעות בקבוצה נלקחות על בסיס הפרטים הקטנים ביותר, אחרי שיחות וויכוחים ארוכים. אך, ללא תיעוד מספק, שלל הפרטים במידע וההקשר שלו באותה החלטה נשחקים לאחר תקופה לא ארוכה, מה שעלול להביא את הקבוצה לוויכוחים חוזרים ולאיבוד זמן עבודה יקר. אחרי יום מלא דיונים, זוכרים בד"כ רק את הדברים הבולטים, בעוד שהפרטים נשכחים מאיתנו כבר באותו יום עבודה.
ע"י וויקי ניתן לשחזר כל פרט ופרט מהדיון, לא חשוב אם זה היה אתמול או לפני שלושה חודשים. ואם אותו רעיון רלוונטי פתאום אחרי שלושה חודשים, לא צריך "להמציא את הגלגל מחדש", אלא כל פרטי הדיון והוויכוחים והסיבות למה הוחלט כך ולא אחרת נמצאים כבר שם.
כדאי להשתמש בוויקי על מנת לעזור לזכור. כדאי להשתמש בו על מנת להגביר את החשיבות והרלוונטיות של הפרויקטים שלך. יש לשתף בו אנשים רלוונטיים ולנסות לקבל פידבקים בתוך הוויקי מהאנשים הרלוונטיים לפרויקט. והכי חשוב - להשתמש בו כחלק מהמאמץ הכללי לקדם דברים בארגון.


לקריאה נוספת אודות הפוטנציאל החינוכי של סביבות WIKI

רואים אופק חדש

השנה מצטרפים עוד שבעה בתי ספר בעיר (סה“כ בעיר 17 בתי ספר בתוכנית) לתוכנית ”אופק חדש“, שתכליתה שיפור מעמדו ואיכותו של עו“ה באמצעות תהליך פיתוח מקצועי מובנה ושיטתי שיוביל למיצוי איכויות אישיות ופדגוגיות על רצף הקריירה. מתווה מדניות התוכנית מתייחס לשלבי ההתפתחות המקצועית של עובדי ההוראה, לתכנים הנדרשים בכל שלב בהלימה לתפקידים אותם מבצע עו“ה לאורך הקריירה המקצועית. תוכנית פיתוח מקצועי תבנה בראיה רב שנתית בדגש על אופק תעסוקתי, ותתאים לנתוני הכשרה, הערכה על תפקודו, הגדרת צרכיו והלימה לתפקידו. תהליך הפיתוח המקצועי ימסד את מסלולי הקידום של עו“ה בדגש על צרכי הפרט, צרכי המוסד החינוכי ומדיניות משרד החינוך. תוכנית הפיתוח המקצועי של עו“ה תבנה על ידי עו“ה בשיתוף מנהל המוסד החינוכי ובסיוע מרכז הפסג“ה ותאושר ע“י המפקח תוך דגש על הטמעת תהליכי פיתוח מקצועי בביה“ס ובכיתה. פרטים מלאים נמסרו לבתי הספר שבתוכנית.

מחוברים- ”מחשב לכל מורה ” בעיר


אשקלון, כמו אשדוד ומ.א בני שמעון, מצטרפת השנה לפרויקט ”מחשב נייד לכל מורה“.(חמישה בתי ספר ייטלו חלק בפרויקט) תוכנית מחשב לכל מורה נועדה בעיקרה להעצים את מעמד המורה ולהגביר את נגישותו לסביבה הווירטואלית. התוכנית מפתחת את יכולת המורה להשתמש במחשב למטרות שונות, תסייע בהכנסת חדשנות בהוראה תוך שילוב סביבה מקוונת, תקדם שיטות הוראה עדכניות ותהפוך את הסביבה המתוקשבת ליסוד עיקרי בהוראה ולמידה. בכך ההוראה תהפוך לזמינה ותקדם לומדים עצמאיים המשתמשים בתקשוב חכם, המקדמים תהליכי הבנה ומחשבה. עיקר הטכנולוגיות יסייעו בהקניית ידע אך מהותן העיקרית להעביר את מרכז הלימוד מן המורה אל התלמיד- תוך יצירת הוראה מתואמת אישית, כשתפקידו העיקרי של המורה בהתוויית הדרך , בקישורים נלווים לחומר הנלמד ובעיקר לעורר את סקרנותו של הלומד בחיפוש מידע, הקניית תהליכי למידה נכונים ועידוד תהליכי חקר. המורים שהצטרפו לפרויקט מקבלים ליווי צמוד והשתלמויות שנתיות לגבי טכנולוגיות מתוקשבות ושילובם בתהליכי פדגוגיה בכיתות. נשמח לתת הד לתהליכים אלו בגיליונות הבאים, ומכאן אנו שולחים ברכת הצלחה לכולם.